Van bij het ontstaan van de Scholengemeenschap Brussel – Vlaams-Brabant in 2020 werd ingezet op kwaliteitsvol onderwijs, waarbij elke leerling centraal staat. Het werd al snel duidelijk dat de opkomende pandemie kwaliteitsvol onderwijs in een nieuw daglicht plaatste: afstandsonderwijs werd het nieuwe normaal, met alle uitdagingen en gevolgen van dien. De scholengemeenschap anticipeerde hierop snel en organiseert na een bevraging van alle leden tijdens dit schooljaar 2021-22 in volle pandemiecrisis twee pedagogische studiedagen rond de thema’s ICT (16/02/’22) en welbevinden (25/05/’22).
De organisatie is zowel op inhoudelijk als op logistiek vlak een uitdaging.
Het diverse publiek van onze scholengemeenschap – de ASO-school Hoofdstedelijk Atheneum Karel Buls, de BSO/TSO scholen GISO Machelen, GITO Overijse en het Hoofdstedelijke Instituut Anneessens-Funck met haar OKAN afdeling (onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers) en haar CLW en het aangepast stedelijk beroepsonderwijs De Vest Vilvoorde – vragen om een 360° benadering van de hoofdthema’s.
Ook aan het administratieve personeel wordt gedacht. Zij zijn immers de lijm van de scholengemeenschap. Om tegemoet te komen aan hun noden wordt een aparte interactieve studievoormiddag over administratieve toepassingen georganiseerd.
Daar waar de organisatie van de pedagogische studiedag op 16 februari over ICT in eerste instantie met een online keynote spreker gevolgd door 18 workshops die fysiek en verspreid over drie locaties zouden doorgaan, werd in januari ’22 al snel duidelijk dat er moest overgeschakeld worden op een volledig digitaal programma. Ondertussen ontvingen alle 330 deelnemers een digitale link naar de keynote en naar de workshops van hun keuze. Het fysieke contact tussen personeelsleden van de vier steden en gemeenten gaat dus nog heel even moeten wachten.
Schepen van Onderwijs van de stad Brussel Ans Persoons: “De pandemie heeft de digitalisering van ons onderwijs in een stroomversnelling gebracht. Een evolutie die misschien wel al langer gaande was, heeft ons nu ingehaald. Geen evidente zaak voor elke vakleerkracht. Een pedagogische studiedag met heel divers aanbod aan workshops, komt hier voor een deel aan tegemoet. Dat verschillende workshops gegeven worden door leerkrachten uit de verschillenden scholen, toont de meerwaarde van samenwerking over gemeentegrenzen heen. We blijven investeren in onze mensen.”
Haar collega Jo De Ro gaat verder: “Onze scholengemeenschap zet doelgericht in op gedeeld leiderschap en verhoogt met initiatieven als deze de professionalisering van alle personeelsleden door middel van een participatief en dynamisch proces (bottom-up) van expertise-uitwisseling. De digitale kloof en het creëren van gelijke (leer)kansen gelden hierbij als rode draad. Initiatieven van de Vlaamse overheid als Digisprong laat de scholengemeenschap Brussel – Vlaams-Brabant daarom niet aan zich voorbij gaan. Ze bieden de scholengemeenschap de gelegenheid een gedeeld kader te creëren voor het benutten van ICT middelen én geeft tegelijk voldoende ruimte aan elke school om te groeien op eigen maat, zodat elke school een schooleigen leerplan ICT kan uitvoeren binnen een algemeen kader.”
De beide schepenen besluiten: “Dit is nog maar het begin. We gaan binnen onze scholengemeenschap nog veel op poten zetten om het personeel van alle betrokken scholen nog veel van elkaar en van externe expertise te laten leren. Allemaal met één doel: onze mensen laten groeien om zo het beste onderwijs aan onze leerlingen te bieden.”
Contact:
Jo De Ro: 0475983373
Ans Persoons: 0498792896